Tilbake

Trenger din bedrift hjelp med Google Analytics 4?

Fra og med 1. juli 2023 slutter Google Universal Analytics (UA) å samle inn data. Google Analytics 4 (GA4) vil etter hvert bli standardplattformen. Alle som i dag bruker Universal Analytics, må derfor ta i bruk GA4 for å kunne samle data og analysere aktiviteten og trafikken på nettsiden.

Dersom du har egen nettside, bruker du mest sannsynlig Google Analytics (GA) som verktøy for å samle inn data og analysere aktiviteten og trafikken på nettsiden din. GA er et av de mest brukte analyseverktøyene innen markedsføring på nett, både i Norge og resten av verden. GA hjelper deg bedre å forstå kundereisen og interessen blant produktet eller tjenesten(e) du tilbyr, samt innhenter data på en effektiv måte. I tillegg er verktøyet gratis og kan brukes på tvers av ulike markedsføringskanaler tilknyttet Google og sosiale medier som Meta og Snapchat.

Hva er egentlig GA4?

Google Analytics 4 er en ny tilnærming til datainnsamling. Når Google sier at Google Universal Analytics avsluttes, betyr det at det ikke lagres nye treff i løsningen. Det vil si at løsningen slutter å telle sidevisninger. Datapunkt som bounce-rate, tid på siden og antall sider per økt vil utgå. Historisk data i nåværende område vil bli borte.

Med GA4 vil det være enklere å knytte sammen datakilder fra både nettsider og apper i samme område. Dette vil gi deg en bedre oversikt over kundereisen og ulike handlinger kundene dine foretar seg på nettsiden din. Ved bruk av flere Google-produkter, f.eks. Google Ads, vil det være lettere å dele og knytte opp data på tvers av verktøyene - som kan benyttes videre i analyse og markedsføring.

GA4 tar hensyn til personvern

Mye har endret seg de siste årene innen analyse, sporing og datainnsamling. Den største endringen gjelder personvern. I motsetning til UA gir GA4 en detaljert statistikk om en gruppe mennesker – ikke én bestemt person. Med tanke på personvern samler du kun inn data fra personer du har fått samtykke fra. Dette vil gjøre jobben lettere med å tilpasse seg gjeldene lovgivning for personvern. De som ikke ønsker å bli sporet blir definert som ukjent i GA4. Dataen vil likevel vises og kan si noe om alle brukerne dine. 

Vi hjelper deg med overgangen

Spire kommunikasjon er Google Partner og har dyktige ansatte med sertifiseringer innen Google, samt erfaring med analyse og sporing. Våre digitale markedsførere bistår deg med overgangen fra Universal Analytics til Google Analytics 4.

Ta kontakt for et uforpliktende tilbud!

 

 

Relevante artikler

  • Markedsføring
  • Teknologi

Spire er blitt Google Partner

Spire kommunikasjon er stolt over at vi nå er tatt opp i Google Partner Program. Som Google Partner har vi tilgang til opplæring, brukerstøtte og ressurser vi trenger for å hjelpe deg som kunde til å bli enda mer unik i ditt marked.

Betalt Søk Google Ads
  • Teknologi
  • Markedsføring

8 grunner til å komme i gang med betalt søk

Betalt søk kan ha en stor påvirkning på salget i din bedrift. Hvis du ikke har tatt i bruk betalt søk som en del av din digitale markedsføring, gir vi deg åtte grunner til at betalt søk er den neste strategien du bør gå for.

Tilbake til toppen