Tilbake

8 grunner til å komme i gang med betalt søk

Betalt søk kan ha en stor påvirkning på salget i din bedrift. Hvis du ikke har tatt i bruk betalt søk som en del av din digitale markedsføring, går du mest sannsynlig glipp av verdifull trafikk til nettsiden din - og dermed også potensiell inntekt. Her er åtte grunner til at betalt søk er den neste strategien du bør gå for.

1. Betalt søk bidrar til å nå dine bedriftsmål

Om det er økt trafikk til nettsiden/nettbutikk, flere leads gjennom kontaktskjema, eller om det er økt merkevarekjennskap – betalt søk kan hjelpe deg å nå disse målene. Omtrent alle typer konverteringer kan spores via betalt søk, slik at du får data som tilsier om du har nådd disse målene eller ikke. Betalt søk kan støtte mange deler av salgstrakten, og veien som dine potensielle kunder går fra kjennskap til å bli faktiske kunder.

2. Betalt søk er målbart og kan spores 

Google Analytics + Google Ads = Sant. Ved å koble Google Analytics til Google Ads hvor betalte søkekampanjer kan kjøres, får du tilgang til et hav av data og muligheten til å måle resultater fra kampanjer. Det er ingen ugler i mosen når det kommer til betalt søk, fordi resultatene er enkelt tilgjengelige. Du kan se hvordan kampanjene leverer dag for dag, hva du betaler for, og hva slags trafikk nettsiden din får. Altså er betalt søk en veldig transparent form for markedsføring, hvor du får tilgang til alle detaljer. Dette er ofte fristende når en er vant med å betale store summer til mer tradisjonelle måter å markedsføre på, hvor du ikke får disse detaljerte dataene og resultater av kampanjer.

3. Betalt søk er lett å komme i gang med 

Å komme i gang med betalt søk er en relativt kjapp og enkel affære, sett i forhold til mange andre kanaler. Jobben med oppsettet for å komme i gang, kan bli utført i plattformen til f.eks. Google Ads eller Microsoft Ads (Bing). Fra det å finne relevante søkeord, utbygging av kampanjer, utforming av annonser og oppsett av mål – alt kan utføres i plattformene.

4. Betalt søk gir deg kontroll 

Gjennom tidene har betalt søk og plattformer som Google Ads utviklet gode muligheter for automatisering av kampanjer. Selv om dette er et godt alternativ, vil du få mer kontroll over kostnadene hvis du gjør mer av denne jobben selv. Du kan selv velge søkeord og skrive annonser. Du kan velge hvilke dager i uka eller tid på døgnet du ønsker å annonsere. Videre kan du selv sette grenser for bud på søkeord, budsjett og hvis du ser gode resultater og ønsker å legge inn større budsjett, kan dette gjøres på et blunk. Betalt søk gir deg altså mer kontroll og større fleksibilitet.

5. Betalt søk fungerer godt kombinert med andre kanaler 

Det er flere tilfeller hvor betalt søk kan styrke andre markedsføringskanaler gjennom å bidra med data. Et eksempel er hvordan det kan assistere arbeidet ditt med SEO og innholdsmarkedsføring. Ofte har organisk og betalt søk samme publikum fordi folk bruker Google, Bing o.l. til å finne informasjon eller produkter og tjenester. Dermed kan resultatene fra kampanjer på betalt søk gi verdifull informasjon på søkeordsnivå. Dette kan videre brukes som innsikt i hvilke søkeord du bør implementere i teksten på nettsidene, slik at du oppnår bedre resultater i organisk søk. På denne måten gjør du innholdet mer relevant til det folk ønsker informasjon om.

6. Betalt søk gir deg verdifull data 

Dette går hånd i hånd med punktet ovenfor. En av de største fordelene med betalt søk er mengden av data det kan gi deg, og at dette kan brukes videre som innsikt i andre deler av markedsføringen din, som blant annet SEO og innholdsmarkedsføring. Det er mulig å sette opp rapporter som gir deg akkurat de dataene som er mest relevant for din bedrift. I Google Analytics får du tilgang til ytterligere data, som kan gi deg innsikt som tilsier at du f.eks. bør øke og oppdatere innholdet på visse landingssider.

7. Betalt søk har mange muligheter for målretting 

Geografi, demografi, tid på døgnet, dag i uka, kategorier med produkter/tjenester folk har vist interesse for de siste 30 dagene og remarketing til tidligere kunder. Dette er bare noen av mulighetene for målretting. Den aller største muligheten betalt søk gir deg, er muligheten til å nå folk som ikke allerede er en del av ditt publikum - i tillegg til de som allerede har blitt eksponert for din merkevare. Målrettingsmulighetene gir deg sjansen til å bestemme hvor bredt du ønsker å annonsere, for å nå både nye og eksisterende kunder.

8. Nå poteniselle kunder i intensjonsfasen 

Sist, men ikke minst, mener vi at Google er kanal nummer én for intensjonsbasert markedsføring. Ved å by på søkeord som «frisør Jessheim sentrum» kan du vise din annonse til de som er aktivt på jakt etter nettopp ditt produkt eller tjeneste. Du møter med andre ord de som har en intensjon om å benytte seg av, eller er på jakt etter, akkurat det du kan tilby. Mange bruker også søkemotorer til å finne et svar på noe – gjerne et problem de har. Hvis du har løsningen på dette problemet, eller kan svare på et spørsmål med ditt produkt/tjeneste (f.eks. «hvor mye koster en begravelse?»), er betalte tekstannonser en glimrende måte å møte kundene på.

I tillegg kan du nå potensielle kunder som ikke allerede er bevisst på din merkevare på nåværende tidspunkt. Dette er en kontrast til f.eks. sosiale medier og e-postmarkedsføring, som gjerne er limitert til eksisterende kundelister og følgere. Betalt søk gir deg altså muligheten til å raskt nå nye kunder.

Relevante artikler

  • Strategi
  • Konsept
  • Design
  • Innhold

Spennende konsepter i boligbransjen

OBOS er en av Nordens største boligbyggere, og for to av deres boligprosjekter har vi laget kommunikasjonsplattform og uttak av konseptene.

  • Teknologi
  • Markedsføring

En introduksjon til Google Shopping

Med Google Shopping får du muligheten til å vise produkter fra nettbutikken din i Google sitt søk- og displaynettverk. Her gir vi deg en intro i hvordan det fungerer.

Tilbake til toppen