Tilbake

Slik lager du effektivt innhold på nett

Når du har fått på plass en god nettside, gjelder det å fylle den med verdifullt innhold. Godt innhold selger, enten det er produkter, tjenester eller merkevare du vil fremme. Vi gir deg noen gode grunner til hvorfor du bør investere tid i innhold, og hvordan du kan skape noe som skiller seg ut og gir effekt.

Innhold kan være så mye mer, men selv om «ett bilde sier mer enn tusen ord» er det innhold i form av tekst vi ønsker å fokusere på her. Tekstinnholdet ditt vil utfylle to avgjørende hovedroller: Det blir indeksert og vist i søk, og det gir brukeren informasjonen han eller hun søker etter. Slik får du brukeren inn til din nettside, gir utfyllende informasjon, presenterer din merkevare og får potensielt en ny kunde.

Gode grunner til å jobbe med ditt innhold

  • Relevans og søkemotoroptimalisering (SEO) blir bare viktigere. Google leser tekst, og for å få gode resultater i søk må innholdet være både relevant, interessant og svare på brukerens spørsmål.
  • Godt innhold i form av artikler, innlegg og gode landingssider gir deg også en stor godtepose for bruk i andre kanaler. Dette er innhold du kan, og bør, vise frem i sosiale medier, nyhetsbrev og som annonsert innhold.
  • Med «cookie-døden» (mer om dette her) og mer utfordrende målretting, vil kvaliteten på innholdet ditt bli betydelig viktigere. Budskapet må være så godt at det vekker oppmerksomhet og gir stopp-effekt.

Våg å være kreativ

Selv om du har en tone of voice, profilmanual og retningslinjer å forholde deg til, er det både mulig og viktig å være kreativ. Prøv nye budskap eller en annen vinkling, og kanskje en annen stil på innholdet ditt. Det kan for eksempel være å fortelle om et produkt gjennom en kundeopplevelse. Slik får du frem produktets egenskaper, uten å formidle ren produktinformasjon.

Vær ekte, ærlig og autentisk

Hva er merkevarens genuine formål? Gjør du faktisk det du sier? Det gjelder å plassere din merkevare i folks liv, og både forstå og kommunisere dette. Å kun vise fram et produkt eller en tjeneste er ikke alltid nok. Hvilken verdi har det for mottakeren? Uansett bransje har du mange konkurrenter som kjemper om å vinne kundene, noe som betyr at du må være trygg på å holde det du lover.

Ha hele tiden i tankene at det er mennesker du kommuniserer til. Behandle dem med respekt, og vær ærlig i din markedsføring. Ved å være ekte, original og bruke din egenart, vil du skape innhold som skiller seg ut i mengden. Identifiser hva som er dine styrker og hva som gjør deg unik, og bruk dette.

Bruk innsikt

Hvordan oppleves merkevaren din eller produktet ditt i dag? Hva kan forbedres? Hvilken rolle har din bedrift, og hva betyr dette for brukerne dine? Kanskje vet du allerede masse om målgruppen din, og eventuelt hvordan de opplever dine produkter eller tjenester. I så fall er du veldig langt på vei for å skape god kommunikasjon. Er det derimot vanskelig å lage relevant og inspirerende innhold, bør du dykke dypere i bollen av innsikt. Sett deg i målgruppens posisjon: Se produktet eller merkevaren fra deres ståsted. Hvordan oppleves produktet, tjenesten eller bedriften? Hva ønsker kunden eller brukeren å oppnå? Ved å kjenne kundens utfordringer, kan du tilby dem de mest relevante løsningene.

Kontekst og relevans

Kundene dine påvirkes og engasjeres av en rekke faktorer; sosiale, kulturelle og økonomiske trender. Det betyr at du må forstå deres kontekst. Vi påvirkes av budskap og innhold som samsvarer med vår situasjon og våre liv, og som engasjerer oss følelsesmessig. Innholdet ditt må gi en opplevelse av at «dette er relevant for meg». Her gjelder det å holde seg oppdatert, jobbe med innsikt og benytte kundeinnsikt.

For å lage innhold tilpasset de ulike kunde- eller brukergruppene dine, bør du legge en innsats i å identifisere personas og kundereiser. Det kan du lese mer om her.

Vi hjelper deg gjerne med både innholdsproduksjon, søkemotoroptimalisering og synlighet.

Relevante artikler

  • Strategi
  • Nettside
  • Markedsføring

Verdien av en god nettside

Mange bedrifter bruker sin egen nettside i sitt daglige arbeid, og kjenner den inn og ut – kanskje for godt. Da kan det være på tide å se på den med nye øyne og fra kundens perspektiv, og ta en gjennomgang av hvor god nettsiden egentlig er.

  • Markedsføring
  • Strategi

Derfor bør du jobbe med personas og kundereiser

Vi ser at ønsket om personaliserte opplevelser øker, kvalitet på innhold blir viktigere, og relevans er nøkkelordet du bør merke deg fremover. Lær mer om hvorfor du bør jobbe med personas og kundereiser.

Tilbake til toppen