Tilbake

En introduksjon til Google Shopping

Google Shopping er en tjeneste fra Google, hvor du har muligheten til å vise produkter fra nettbutikken din i Google sitt søk- og displaynettverk. Vi snakker ikke om de «vanlige» betalte tekstannonsene eller organiske oppføringene i Googles søkemotor, men spesifikke shopping-annonser. Disse sees gjerne øverst i søkemotoren under eller til høyre for søkefeltet, og viser produktbilde, pris, tittel/overskrift på produktet, samt navn på nettbutikk.

I likhet med Google tekstannonser, vises Google Shopping annonsene når noen søker etter relevante produkter/søkeord som samsvarer med dine produkter. I motsetning til at man ved tekstannonser byr på søkeord som skal matche med det som søkes etter på Google, er det tittelen på produktene dine som matches med det som søkes etter for shopping annonser. Hvis du selger sneakers og tittelen på ditt produkt er f.eks. Hvite sneakers, vil din shopping annonse kunne vises når noen søker etter «tilbud på hvite sneakers».

Hvordan fungerer det?

Ved tekstannonser legger man som nevnt til utvalgte søkeord som er relevante for dine produkter eller tjenester gjennom verktøyet Google Ads. Google shopping kampanjer blir også satt opp og administrert gjennom Google Ads, men i stedet for å velge ut bestemte søkeord hvor man ønsker å vise shopping annonser, kobles Google Ads sammen med et annet verktøy – Google Merchant Center, hvor en datafeed blir satt opp. Denne datafeeden kan lages manuelt i f.eks. excel eller Google Sheets og lastes opp i Merchant Center, eller man kan bruke APIs som innhenter produktdata automatisk fra din nettbutikk. Mange nettbutikk løsninger som f.eks. Shopify, kan enkelt integreres med Google Merchant Center.

Ettersom Google Ads er koblet opp mot Merchant Center, kan det enkelt settes opp shopping kampanjer som innhenter produktdetaljer automatisk fra denne datafeeden. Med andre ord setter man ikke selv opp en annonse slik man gjør ved bannerannonser eller tekstannonser, men disse auto-genereres via informasjonen i datafeed som ligger i Merchant Center.

Hvorfor bør du bruke Google Shopping?

Fordi det kan øke dine muligheter for salg! Google shopping er en måte å nå målgruppen din, og enda bedre – de som er på aktiv jakt etter varer som du selger i din nettbutikk. Ved å få mer spesifikk info om produktene via både pris og bilde, vil det øke sjansene for at målgruppen klikker på shopping annonsene, i tillegg til at de gjerne allerede har en større kjøpsintensjon fordi de søker etter visse produkter. Det er også en god idé å bruke shopping annonser for retargeting. Dette lar seg gjøre gjennom display nettverket bl.a. hvor du får muligheten til å målrette deg mot de som har vært inne på nettsiden din i løpet av de siste 30 dagene f.eks., og som nå er inne på en nettside som er en del av Googles displaynettverk.

Kom i gang

For å komme i gang med Google Shopping, behøver du kort fortalt en nettbutikk som selger produkter, en Google Ads konto, en Google Merchant konto, samt en produktfeed som hentes automatisk eller settes opp manuelt.

I Spire kommunikasjon har vi god erfaring med oppsett av både kampanjer og datafeed for B2B og B2C kunder. Vi ønsker gjerne å hjelpe deg med din Google shopping reise – enten det er å administrere/optimalisere eksisterende kampanjer, eller om det er å komme i gang!

Relevante artikler

Betalt Søk Google Ads
  • Teknologi
  • Markedsføring

8 grunner til å komme i gang med betalt søk

Betalt søk kan ha en stor påvirkning på salget i din bedrift. Hvis du ikke har tatt i bruk betalt søk som en del av din digitale markedsføring, gir vi deg åtte grunner til at betalt søk er den neste strategien du bør gå for.

Tilbake til toppen