Tilbake

De siste trendene og funksjonene i Instagram

Instagram er en kanal i vekst, men konkurrerer spesielt med det nyere sosiale nettverket TikTok. TikTok er på full fart inn som en av de mest populære og mest nedlastede appene de siste 18 månedene. Instagram må jobbe hardt for å beholde sin posisjon, spesielt blant de yngre. De tester og utvikler derfor stadig ny funksjonalitet til glede for brukerne.

Instagram med nye funksjoner for å styrke sin posisjon

Enn så lenge gir TikTok en annen opplevelse av underholdning enn Instagram, og lar brukerne oppdage offentlige poster som er relevante basert på sitt engasjement. TikTok er et sosialt nettverk for deling av korte videoer, med mål om å underholde og som de selv sier; «inspirere til kreativitet og spre glede». Instagram er mer basert på profiler hver bruker velger å følge. Det er enorme mengder engasjerende innhold på Instagram, men algoritmene kan være noe begrensende for hva du får vist. Instagram viser dog et bredere utvalg av innhold i feeden. Hvilke justeringer og hvor mange nyheter Instagram vil komme med for å forsterke sin posisjon er ikke avslørt fra selskapet selv, men her vil vi garantert få flere spennende muligheter fremover. Trenden peker mot at Instagram også vil bli mer fokusert rundt video, og ikke bilder som tidligere.

Det kan være vanskelig å holde seg oppdatert og få med seg siste nytt innenfor sosiale medier, derfor deler vi noen nyheter og tips du som markedsfører bør få med deg.

Utforsk innhold i nytt format

De siste ryktene sier at Instagram tester en TikTok-liknende, vertikal innholdsfeed for Explore (utforsker på norsk). Denne skal gjøre at du kan sveipe gjennom anbefalt innhold fra Instagram. Utforsk-seksjonen vil ha samme utseende som før, men ved å velge en post vil visningen likne et Reels-klipp. Med et tap på en bestemt post, vil den ekspandere til et nytt fullskjerm-format. Sveip opp vil ta deg til neste post i Utforsk-feeden din. Poster med flere bilder (bildekarusell) vil oppføre seg som en story, slik at du kan tappe venstre og høyre for å se bildene. For de som ikke har testet TikTok, skal denne funksjonaliteten minne om TikTok sin løsning for å oppdage innhold. Dette kan være kjekt å ha i bakhodet når du lager innhold til bedriftens Instagram-konto. 

Øker Reels til 60 sekunder

Fra 27. juli annonserte Instagram at de har økt grensen for varigheten på Reels, fra 30 til 60 sekunder. Dette ser også ut til å være en oppfølging til at TikTok har implementert opp til 3 minutter lange klipp, og YouTube Shorts kan være 60 sekunder. Dette kan gjøre brukeropplevelsen i Instagram mer strømlinjeformat, og gi mer innhold å oppdage.

Mulighet til å lagre utkast for Stories

Instagram har annonsert at alle brukere nå skal få mulighet til å lagre sine Stories som utkast i appen. Disse lagres i en uke, slik at du kan bearbeide utkastene og legge dem ut på det beste tidspunktet. Dette kan bli en spesielt nyttig funksjon for markedsførere som ønsker å legge ut en story til en bestemt tid – noe som ikke alltid passer med når en har mulighet til å jobbe med den. Du vil også kunne se utkastene slik de vil bli seende ut for publikummet.

Instagram tester ny «Re-Share» sticker for Stories

Foreløpig er dette en test kun enkelte brukere vil få opp, men kan bli en spennende funksjon for å dele innhold. «Re-Share sticker» er et nytt format dedikert til deling. Funksjonen gjør at en bruker kan dele feed-innlegg eller Reels-innhold han eller hun nylig har sett på eller lagret, til sin egen Story. Tanken med dette skal være å oppfordre til mer kreativ bruk av delt innhold. Deling kan være en fin måte å styrke samarbeid på, eller skape en ny type interaksjon med bedriftens målgrupper.

Deling av poster til stories

Etter å ha lagt ut en post til den vanlige oppdateringen, kan du nå benytte dele-knappen for å enkelt legge til postene dine i stories. Dette kan du også gjøre med andres poster, slik at du kan dele innhold fra profiler du liker, med dine egne følgere. Bildet du deler blir en klikkbar link, slik at den som klikker på bildet i din story føres rett til den originale posten. Dette kan du benytte for å sende mer trafikk fra story til feed, eller sende trafikken til andre profiler.

Legger til søkefunksjon for lyd

I søk skal det nå bli mulig å lete spesifikt etter innhold basert på lyd. Det blir fokus på å finne musikk-klipp brukt i Reels-innhold, og tanken er å øke engasjementet. Tidligere har søket rommet «topp», «kontoer», «tagger» og «steder», og nå kommer altså en egen fane for «lyd». Du kan lagre lydklipp for eget bruk, samt få oversikt over trender og Reels-klipp for inspirasjon.

Hold deg oppdatert

Med flere kanaler og økt konkurranse om å vinne mest mulig av brukernes tid, vil vi se hyppigere endringer og nyheter. Dette gjør at bedrifter, markedsførere og annonsører må henge i for å henge med og holde seg oppdatert. Samtidig gir det mange nye muligheter og spennende funksjonalitet for å kommunisere med ditt publikum. Sett av tid til å teste ulike funksjoner, slik at du kan utvide verktøykassen og lage mer levende innhold til mottakerne dine.

Ønsker du å utnytte mulighetene for å bli synlig og markedsføre deg i sosiale medier? Kontakt oss, så hjelper vi deg gjerne med å finne den riktige kanalmiksen og skape godt innhold!

Relevante artikler

Bilde av en mobil som viser iOs 14.5
  • Teknologi
  • Markedsføring

Disse Apple-endringene bør du som markedsfører få med deg

I tillegg til over 200 nye emojier, har Apple lansert viktige endringer i forhold til personvern i nyeste iOS-versjon, iOS14.5. Enn så lenge, kan disse endringene gjøre det ekstra utfordrende å være annonsør og markedsfører.

  • Strategi
  • Konsept
  • Design
  • Innhold

Spennende konsepter i boligbransjen

OBOS er en av Nordens største boligbyggere, og for to av deres boligprosjekter har vi laget kommunikasjonsplattform og uttak av konseptene.

Tilbake til toppen