Tilbake

Disse Apple-endringene bør du som markedsfører få med deg

I tillegg til over 200 nye emojier, har Apple lansert viktige endringer i forhold til personvern i nyeste iOS-versjon, iOS14.5. Enn så lenge, kan disse endringene gjøre det ekstra utfordrende å være annonsør og markedsfører.

For å holde Apple-produkter sikre, anbefales det å oppdatere til siste versjon av programvaren. iOS 14.5 er den nyeste versjonen, og inneholder viktige forbedringer i sikkerhet. Disse gir forbedret personvern for brukerne, men samtidig større utfordring for markedsførere.

Med den siste programvareoppdateringer har Apple implementert nye sikkerhetsfunksjoner, rettet mot reklame og annonsører på iOS-plattformen. Fra denne versjonen og videre er det nå varslinger for IDFA-kort (IDentification for advertisers), som mange annonsører benytter for å spore brukerne i ulike apper og tjenester. Denne varslingen vises som en pop-up ved installering av ny app eller oppdatering av eksisterende, og lar brukeren godkjenne eller avvise denne sporingen. Enkelt forklart kreves nå informert samtykke om for eksempel lokasjonssporing.

Apple ønsker å vise iPhone-brukere hvordan apper sporer dem, og har derfor kommet med funksjonen «App Tracking Transparency» (ATT). Som bruker får du derfor økt kontroll og mulighet for samtykke – nå kan du velge om en app kan spore aktiviteten din på tvers av andre bedrifters apper og nettsider, med hensikt å annonsere eller dele data.  

For utviklere av apper, betyr dette at de tvinges til å be om tillatelse før de kan bruke den unike IDFA-en (Identifier for Advertisers) til tredjeparts annonsesporing. Enkelt sagt må brukere nå aktivt velge å spores, snarere enn å gå inn i innstillingene for å velge det bort. Det er også mulig for brukere å skru av muligheten for at apper i det hele tatt ber om å spore en.

Dette har møtt mye motstand fra Facebook, app-utviklere og virksomheter. Dette gjelder altså kun iOS, ikke Android. Trenden viser dog at det er iPhone-brukere som bruker både mest tid og penger på telefonen. Hvor mange som velger å ikke dele sin aktivitet og informasjon blant iOS14.5-brukerne, er naturlig nok uvisst.

Det vil uansett bli vanskeligere for virksomheter å gi relevant og personalisert kommunikasjon, markedsføring og informasjon. For deg som privat bruker blir personvernet bedre, men sjansen for å motta lite relevant reklame øker.

Hvordan påvirker dette deg som annonsør

For iOS14.5-brukere som har valgt å ikke bli sporet, vil ikke retargeting eller remarketing fungere. Google og Facebook har andre muligheter for identifikasjon av enheter, som e-post og telefon, men andre programmatiske plattformer vil kunne oppleve reduksjon av målrettet publikum. Det vil også bli vanskeligere å måle resultatene av annonser via datadrevet attribusjon: Hvilke budskap og hvor i markedsføringen som konverterte til et faktisk kjøp. Det vil med andre ord bli vanskeligere for markedsførere å lage målrettet markedsføring med oppbygning av publikum, og vanskeligere å analysere resultatene.

Det er nå krav om at alle apper i App Store som driver med det Apple definerer som «sporing», skal vise en melding til iOS 14-brukere. Alle som har en mobilapp for iOS-plattformer, må oppdatere til den siste SDK-utgaven (Software Development Kit) for å påse at sporing av brukere på iOS-enheter blir gjort i henhold til ATT. Apple har uttalt at utviklere fortsatt vil kunne bruke data for egen annonsering, selv om brukere velger bort sporing – så lenge informasjonen ikke deles med andre selskaper for annonsesporing.

Hvordan brukerne vil agere og hvem de vil tillate sporing fra, gjenstår å se. For selskaper og bedrifter med høy grad av tillit, vil det kunne være mange brukere som velger å tillate sporingen. Økt fokus på personvern kan gjøre det enda viktigere for din virksomhet å jobbe målrettet med omdømme og skape trygghet. 

Hva må du gjøre?

Det er ikke slik at annonsering på Facebook kommer til å slutte å fungere – det er fremdeles en av de mest lønnsomme annonseringsplattformene. Det du må tenke på, er å få kontroll på annonseringen, analysere kundereiser og jobbe godt med dine egne plattformer og kanaler. I tillegg er det noen tekniske innstillinger en bør ta stilling til, som å verifisere domenet og hvilke hendelser du vil prioritere å måle. Endringene i iOS 14 vil blant annet påvirke hvordan konverteringshendelser fra verktøy som Facebook-pikselen mottas og blir behandlet. I Facebook Business manager vil du finne en rekke varsler, tips og informasjon om hvordan endringene påvirker annonsekontoen og hva du kan gjøre. Du kan selvfølgelig også ta kontakt med oss, så kan vi hjelpe deg!

Tilbake til toppen