Tilbake

Visuell profil for Høgskolesenteret i Kongsvinger

Vi har utviklet ny visuell identitet for Høgskolesenteret i Kongsvinger. Målet deres er å videreutvikle Kongsvinger som høgskoleby, og løfte næringslivet til nye høyder. Høgskolesenteret er klare for fremtiden, og trengte en profil som gir uttrykk for den strategiske retningen de er på vei i.

Om kunden

Fremtidsrettet senter for utdanning

Høgskolesenteret i Kongsvinger (HIK) har i mange år vært tilbyder av høyere utdanning i Kongsvingerregionen, og er en viktig aktør for regionen og Innlandet. Samarbeid med akademia, kommuner, Klosser Innovasjon og regionalt næringsliv har også gitt HIK en nasjonal posisjon som et solid kunnskaps- og kompetansemiljø.

HIK satser sterkt på unike, relevante og fremtidsrettede studier. Dette innebærer blant annet bachelor sykepleie, bachelor i bærekraftsøkonomi, siviløkonomi-master, en rekke kortere utdanninger innen økonomi og ledelse, og etterspurte fagskoletilbud. Høgskolesenteret i Kongsvinger skal være et senter for høyere utdanning, forskning og kompetansetiltak rettet mot privat og offentlig sektor. Sammen med Sparebankstiftelsen i Hedmark bygger HIK Innlandet Science Park avdeling Kongsvinger, i et nytt bygg ved siden av Høgskolebygget. Etablering av forsknings­senter og en rekke utviklingsprosjekter vitner om innovativ satsning.

Sammen med Høgskolen i Innlandet (HINN) og næringslivet har HIK utviklet en ny spesialisering i masterutdanningen for økonomi og ledelse. Sammen med HINN startet de også en ny bachelorutdanning innen bærekraftsøkonomi høsten 2020. Dette er det første etablerte studieløpet i Norge innen bærekraftsøkonomi.

I tillegg leverer og fasiliterer Høgskolesenteret en rekke ulike kurs og etter- og videreutdanninger rettet mot privat, offentlig og næringslivet. Høgskolen i Kongsvinger har som mål å videreutvikle Kongsvinger som høgskole-by og løfte næringslivet.

Utfordringen

Ny identitet for ønsket posisjon

Høgskolesenteret har i løpet av få år gått fra å være en leverandør til å bli et solid ­kunnskaps- og kompetansemiljø, og en viktig del av et unikt økosystem i Kongsvingerregionen. Sammen med en ny strategi og ny visjon, kom også behovet for en visuell profil utformet i tråd med ønsket posisjon.

Prosessen

Solid og fleksibel identitet

For HIK er det viktig å bidra til å sette bærekraft på dagsordenen. Deres visuelle profil skal gjenspeile verdigrunnlaget «Kunnskapsrik, Offensiv, Engasjert og Fleksibel». Profilen må også vitne om visjonen, som er «Regionens pådriver for kunnskapsbasert utvikling og innovasjon». Dette var to grunnleggende pilarer i arbeidet.

Resultatet

En visuell profil for fremtiden

Vårt mål var å skape en visuell identitet som er like solid og fleksibel som kunden. En stram og tydelig logo fungerer som et stødig fundament i et uttrykk drevet av en sprek fargepalett, troverdige bilder, luftige flater og dristig bruk av typografi. Det visuelle uttrykket lener seg tungt på det grønne i alle flater, med innslag av skarpe kontraster. Sammen skaper dette et helhetlig designsystem som enkelt kan tas ut i alle flater.

I tillegg til å utvikle ny visuell identitet har vi levert alt av virkemidler som trengs for å sette den ut i live:

  • Powerpoint- og Word-mal
  • Salgsmateriell og annonser
  • Skilt
  • Plakater
  • Materiell til sosiale medier
  • Mailutsendelser (Mailchimp)
  • Årsrapport 2020

Relevante artikler

  • Strategi
  • Konsept
  • Design

Konseptutvikling og profilbygging med Jessheim Storsenter

Sammen med Jessheim Storsenter har vi tatt i bruk alle våre fagområder og tjenester, fra rådgivning til uttak i både trykte og digitale kanaler. Resultatet er et spennende kjøpesenter med tydelig konsept og innbydende profil.

  • Nettside
  • Strategi
  • Design

Navn som forplikter krever god strategi

For stillas-eksperten Solideq har vi jobbet frem en ny omdømme- og merkevarestrategi, og satt opp en visuell identitet samt nettside med nettbutikkløsning.

Tilbake til toppen