Tilbake

Konseptutvikling for Destinasjon Trysil

For sykkelsatsingen i Trysil har vi bistått med konseptutvikling for å skape merverdi for de besøkende i Gullia.

Om kunden

Trysil er Norges største ski- og stisykkel-destinasjon. Skiproduktet kan vise til 31 heiser, 68 bakker og over 1 100 000 skidager, stisykkelproduktet kan vise til 100 km med naturlige sykkelstier, sykkelparker, over 50 km tilrettelagte sykkelstier og over 72 000 sykkeldager.

Destinasjon Trysil (DT) er «paraply» for Trysils næringsliv, og er en medlemsorganisasjon for næringsvirksomhet i Trysil, eid av over 200 virksomheter.

DT har ansvaret for markedsføring og informasjon til gjester, PR og vertskapsoppgaver, ulike utviklingsprosjekter og stisykkel-satsingen Trysil Bike Arena. I tillegg arrangerer de møteplasser og kompetansetiltak for næringslivet i kommunen.

Utfordringen

Det nyeste i Trysils reiseliv er sykkelsatsingen. Det startet i 2013, og nå kan Trysil vise til over 50 km med tilrettelagte sykkelstier og over 72 000 sykkeldager. Hoveddelen av stiene er bygd i området Gullia. Stiene er delt inn i vanskelighetsgrad, med grønt som lettest og svart som vanskeligst. En av de første stiene som ble bygde var en grønn sti som fikk navnet Green Fox.

I mars 2020 tok vi initiativet til en innledende prat med Destinasjon Trysil om konseptutvikling av Green Fox. Tanken bak konseptutviklingen er å skape merverdi for de besøkende i Gullia og ekstra inntekt til Trysil Bike Arena. Målgruppen for konseptet er barn i alderen 4 til 8 år.

I jobben med konseptutvikling har vi skrevet eventyret «Hvorfor reven i Gullia er grønn» og utviklet grafisk design og illustrasjoner.

Prosessen

Jobben med konseptutviklingen startet i mars 2020. Som følge av Korona-pandemien hadde bedriften ekstra kapasitet, og det var tid til å jobbe effektivt for å få på plass konseptet til sommersesongen 2020. I normale tider hadde vi startet tidligere, men vi holdt et høyt tempo for å få dette på plass og hadde fortløpende dialog med kunden.

Eventyret ble skrevet og godkjent av Destinasjon Trysil og styringsgruppen i Trysil Bike Arena. Parallelt ble det produsert illustrasjoner og grafisk design, og når alt var godkjent av kunden, ble dette tatt ut i ulike profilartikler: Aktivitetsbok med eventyr og tegninger, fargestifter, t-skjorter og drikkeflasker.

Vi inngikk også avtaler med utsalgssteder, og i juni 2020 var konseptet satt ut i live.

Resultatet

Med Green Fox-konseptet fikk vi bruk for noen av våre kjerneleveranser: Tekst, grafisk design og illustrasjoner. Vi tok også på oss jobben med profilartikler og tok den finansielle risikoen. Dette for å ha god prosess og få alt på plass til sommersesongen.

Arbeid og eierskap ble regulert i en avtale med kunden. Konseptet eies av Destinasjon Trysil, vi er opphavsmenn til eventyr, grafisk design og illustrasjoner. Våren 2021 tok Destinasjon Trysil over det kommersielle knyttet til konseptet.

Går du med tanker om et tilsvarende prosjekt, så har vi erfaringen og tar gjerne en prat for å høre om din idé.

Her kan du lese mer om Green Fox, den grønne reven i Gullia.

 

 

Relevante artikler

  • Strategi
  • Konsept
  • Design

Konseptutvikling og profilbygging med Jessheim Storsenter

Sammen med Jessheim Storsenter har vi tatt i bruk alle våre fagområder og tjenester, fra rådgivning til uttak i både trykte og digitale kanaler. Resultatet er et spennende kjøpesenter med tydelig konsept og innbydende profil.

Tilbake til toppen